-Gondolatébresztések : Te is észrevetted ezeket a hibákat a Mad Max: Fury Road filmben?
Te is észrevetted ezeket a hibákat a Mad Max: Fury Road filmben?
2015.11.07. 21:14
Mivel a Mad Max: A harag útja című filmet 4x néztem meg németül és 2x magyarul, így egy idő után nemcsak a gyönyörű látvány nyűgözött le, hanem a hibák területén is lettek észrevételeim. Egy udvariasan P.C. index.hu cikk és az alapjául szolgáló angol nyelvű interjú hatására összeszedtem a gondolataimat. Egy nagy költségvetésű film siralmas hibái.
-Mad Max = Mel Gibson. Egyszerűen nem csak azért, mert anno őt választották ki a szerepre, hanem mert ez a remek színész egy jó karakterformálást végzett. Őt kellett volna alkalmazni A Harag Útjában, nem Tom Hardy-t. Erre azért nem került sor, mert X éve elmondta Hollywood vezetéséről azt, hogy az ég kék és a víz nedves. Gyakorlatilag minden színész, rendező és producer, aki sikeres lett Hollywood-ban, ennek a lobbynak a híve és személyes sikereik érdekében támogatják ezt a mohó "álomvárost" és vezetőit. Az, hogy "a nézőket megzavarná, ha Mel-t is látnák a filmben", kamu. Éppen arról van szó, hogy sokan hiányolták. Az pedig főleg gusztustalan volt, hogy még a film hivatalos bemutatójára sem hívták meg. Amikor pedig hívatlanul, váratlanul megjelent és átkarolta Tom Hardy vállát, az feszengett... Na, ne legyünk már ennyire álszentek. Ha már a filmben nem adnak neki se főszerept, se mást, akkor legalább a bemutatóra meg kellett volna hívni. A Mad Max karaktert ő alapozta meg.
-Mivel a film elején is, közben is utalnak rá, a titokzatos világégés több évtizede történt, így felnőtt egy olyan generáció, aki a békés, modern világot már nem ismerte. Nux-nak és a többi Hadfiúnak a sivatagos, pusztuló, romos környezet jelentette már az otthont. Ennek ellenére a főszereplő, Max Rockatansky egy ugyanolyan fiatal, legfeljebb harmincas fickó, mint az első filmben. Ez rendkívül súlyos hiba. Van rengeteg 50-es, 60-as színész, aki eléggé edzett ahhoz, hogy hitelesen eljátszhassa Max-et. Érdekes, hogy ősz hajú főgonoszként pont az első film főgonoszát, Toecutter-t tették meg. Valakivel egyszer éppen arról beszélgettem, hogy Gibson-t akár Halhatlan Joe szerepére is berakhatták volna. Így a közönség is részben visszakaphatta volna Gibson-t és a hollywood-i főgonoszok is örülhettek volna, hogy na, Gibson mégsem hős. Csak sajnos a csillapíthatatlan mohóság és rosszindulat apostolait ki kellett szolgálni.
-Max hátára, röviddel az elfogása után, egy óriási tetoválás kerül, ami a vérével kapcsolatos orvosi adatokat tartalmazza. Persze semmi látható utókezelés, ápolás nem történik, sőt Max harcol, fetreng, küzd a frissen szétvarrt hátával, semmi látható fájdalommal. Na, aki kapott már nagyobb tetkót, az tudja, hogy ilyen szituban az ember inkább ordítana a kíntól. A tetkóból pedig különben is, elég lett volna egy jóval kisebb. Sőt, pont, mivel "vérzsáknak" használják az ilyen háttetkós foglyokat, a sebet rendkívül szakszerűen le kellett volna kezelni, fedni, rendszeresen ápolni, hogy akinek adják a vért, ne kapjon fertőzést.
-Charlize Theron, mint Imperator Furiosa szerepe jelentősen túl van hangsúlyozva. Maszkulinabbnak állítják be, mint Max-et. Ezt már sokan felvetették, hogy nem tett jót a filmnek. Szerintem sem. Túltolták a feminizmus-biciklit. A karprotézise érdekesen lett elrontva. Bár jól látható, hogy nincsen összekötve az idegekkel, olyan mozdulatokat is tud tenni, amikre egy ilyen protézis képtelen lenne.
Furiosa túlméretezett szerepe akkor lesz a legmorbidabb, amikor a film egyik legérzelmesebb jelenetében beszélget szülőföldjének, a Zöld Vidéknek a lakóival, az alig néhány fős Vuvalini-csoporttal. Ugyanis a beszélgetésükből kiderül, hogy Furiosa nagyon sokszor próbált megszökni. Itt pedig az egész Imperator-rang és a Hadi Vas nevű páncélkamion alkalmazásának joga megsemmisül. Hogy miért?
Mert Halhatlan Joe egy diktatúrát tartott fenn, erős szexista beállítottsággal. Volt egy csoport testes asszony, akik anyatejet szolgáltattak ínyencségként és volt 4 csinos, szép rabszolgafelesége, akiket Furiosa megszöktetett. Nos, egy ilyen diktátor egy rendszeresen szökni próbáló, SZÉP nőt nem fog fegyverrel felruházni, kibaszottul nem fogja odaadni neki a státusszimbólumként is funkcionáló Hadi Vasat és főleg nem fogja előléptetni Imperátorrá. Helyett megerőszakolná, megbüntetné, jobb esetben a kényszerfeleségei egyikévé tenné vagy csak odaadná a Hadfiúknak, hogy elszórakozzanak vele. Aztán valami bányában robotoltatná. De fegyvert, szabadságot, rangot és szökésre alkalmas páncélkamiont egyáltalán nem adna neki. Furiosa szerepének ilyen kialakítása egy siralmas dramaturgiai hiba.
Vicces, de a Vuvalini-ről nekem elsőre a "Vulvalini" asszociáció ugrott be és amikor másokkal beszélgettem, kiderült, hogy nem vagyok egyedül az észrevételemmel. Hogy ez elrontott név, vagy szándékos sugallat, utalás a csak nőkből álló csoport identitására, nem tudom.
-Furiosa megszökteti Halhatlan Joe feleségeit, akik a filmben a " legjobb tenyészek" jelzővel vannak említve. Ehhez képest csupa lapos hasú, vékony csípőjű tündérke, A GYEREKEIK NÉLKÜÜÜÜL. Egyetlen kivétel Angharad, aki éppen terhes. Szóval nem annyira tenyészek, hanem szextárgyak Joe számára. Ha a "legjobb tenyészek" lennének, akkor az több, egészséges gyermeket jelentene, akiket hátrahagytak. A feminista hősi modell kialakításánál lazán kihagyták azt az aspektust, hogy a "tenyészet" az utódokat és nevelést is jelent, de ilyenkor látszik, hogy a feminizmus harsányabb része nem családos, boldog, békés nőkben, hanem a pasikat leköröző harcképes szinglikben képes csak gondolkodni. A feminizmus alapvetően egy nagyon jó és szükséges "mozgalom" lenne, ha nem rúgná fejbe saját magát ilyen bakikkal. A filmben potenciális anyákat persze látunk: belőlük fejik az anyatejet. Néhány rendkívül kövér, nehezen mozgó, csúf asszony. Vajon így látják a feministák az anyákat? Halhatlan Joe-nak csak 2 élő gyermeke látható a filmben: a buta izomkolosszus, Rictus Erectus és a törpenövésű, csökevényes végtagokkal rendelkező szakállas másik, aki afféle emelvényen ül. Vajon a "legjobb tenyészek" nem szültek neki utódokat, csak Angharad terhes? Vajon nem kellett volna néhány kisgyermek is a filmbe, akiket a szépséges "tenyészek", mivel gyermekeik, magukkal visznek? Súlyos dramaturgiai baklövés ez az egész tenyész-téma.
-A Hadi Vas egy impozáns, erős, vastagon pánzélozott és felfegyverzett járgány. Státusszimbólum is, az egyik Hadfiú, Nux pont ezt szeretné kiérdemelni. Mellesleg az üldözéses jeleneteknél eléggé érthetetlen a tempója. A sokkal fürgébb, könnyebb személyautók és egyéb járgányok akkor sem előzik meg, amikor a nyílt sivatagban, láncos szigonyokkal és ekékkel lelassítják. Persze kb. 10 km-ről is utolérik, csak éppen azt a 30 m-t nem bírják megtenni, hogy elé vágjanak és lelassítsák. Akkor sem, amikor a két motor közül az egyik bedöglik a járműben.
-A víz létfontosságú, a filmben is. De amikor a homokvihar után, Max és Furiosa verekedésének befejeztével a NYITOTT CSAPÚ cső nem szakad le a kerekektől és a víz nem folyik ki, azt nem értem. Egyáltalán hová tűnik a cső?
Halhatlan Joe hatalmának egyik eszköze is a víz, vagy ahogy ő hívja, az akvakóla. Bőséges készlete van; annyira bőséges, hogy pontos kiadagolás helyett néhány óriási csőből, magasról zúdítják ki a sziklákra, a legyengült nép pedig úgy gyűjti be a pár másodperces zuhatag cseppjeit, ahogyan tudja. Erre a módszerre egy legalább több száz fős kolónia vízellátását alapozni nem lehet.
Ennek utolsó logikai bakija az, amikor a "fejősanyák" a film végén megnyitják a sziklaoszlop magas csöveinek csapját és szó szerint árad az éltető víz. Csakhogy ez súlyos ostobaság. Ha megvan a szabadság, akkor persze, hogy el kell látni rendesen a lakosokat, de normális adagolással. Ez a magasöntés többet árt, mint használ.
-A győztes Max a film végén elválik Furiosától és a többi nőtől, beolvad a tömegbe és eltűnik. Na, itt a film alkotói a film fő üzenetét, a TÚLÉLÉST csapják pofon. Szóval Max a film elején szakállasan, éhesen álldogál, egy mutáns gyíkot gyorsan befal, a film végén pedig, sebzett kézzel, háttal, szomjasan, éhesen, fáradtan LELÉP. Éppen legyőzték a környék legnagyobb zsarnokát, a nők éppen a felvonóval mennek az Erődbe, ahol bőven van tiszta víz, élelem, kényelem, fegyver és lőszer, biztonság, hűvös hajlék, de Max lelép. Max Rockatansky, az egykori országúti rendőr (az első filmben az volt), egy új és igazságos hatalmi központ könnyű építése előtt, inkább elmegy. Semmi motivációja nincs rá. Maradnia kellene, legalább a cuccait feltölteni, kijavítani, gyógyulni. Gyakorlatilag nincs semmije, a rajta lévő ruhán kívül, ami alatt ugyebár egy frissen tetovált és sebes hát van.
Azért sincsen hova mennie, mert a Vuvalinikkel beszélgetésben kiderült, hogy a Zöld Vidék elhalása után kb. 160 napi járásra nincsen sehol növényzet. Csak az Erődben. A Skullófarm legfeljebb 1 napi járásra van, de az ottaniak természetesen ellenségesek, elvégre tőlük egy csapat pont a Hadi Vas megállítására indult, a Skullófarmer vezetésével, akit Furiosa ölt meg. Bizony, az ominózus távcsövespuska-jelenetben, amikor Max átadja pár sikertelen lövés után a fegyvert Furiosának. Mivel a filmben jelzőrakéta-lövésekkel jelezték és élőszóban is elmondták, hogy Furiosa áruló, tehát Gázváros és Skullófarm megmaradt tagjainak egyetlen célja Furiosa és csapatának kinyírása.
Szóval Max az egyik megmentő, Halhatlan Joe csapatának egyik legyőzője, konkrétan nincsen hova mennie, csak az Erődbe, az ottani biztonságba és relatív jólétbe. Ő pedig lelép. Irreális befejezés, talán valami tisztelgés akart lenni a régi westernek felé, amikor a főhős a főgenyó lelövése után nem marad a békéssé vált városban a megmentett szépséggel, hanem a lenyugvó nap fényében ellovagol. Felesleges és buta befejezés.
Egy mellesleg csodálatosan fényképezett, nagyszerű látványvilágú és zenéjű filmben. A filmkészítők pedig valószínűleg csak röhögnének, ha ezt olvasnák, mivel nekik nem a dramaturgiai fanyalgás, hanem az általam 6x megvásárolt mozijegy számít. Bizonyára vannak még hibák a filmben, én most beérem ennyivel. Itt az index.hu cikk linkje.