Angyal Gyula - slam poetry szövegek, versek, cikkek, bulik és sztorik. 5 országban, 3 nyelven, stb.
Menü
 
Itt regisztrálhatsz hírlevélre- Registration for news here
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Kattints ezekre is!
 
-Itt is jó zenék...

Huhuhú, de klassz zenéket fogok én most bemutatni neked! Egy újabb horizontnyit a lelkivilágomból. Azt vettem észre, hogy az emberek sokszor attól függetlenül szeretnek egy dalt, vagy előadót, hogy igazából értenék a szöveget. Jót vigyorgok, valahányszor valaki azt mondja, hogy pl. a black metalt azért nem szereti, mert nem érti a szöveget. A rádiók – állítólag – azért is nem játsszák késői időpontokban sem. Oké. Ezek szerint a Las Ketchup nyavalygásait azért szerette annyira ez az ország hallgatni, mert elsöprő többsége mind angolul, mind spanyolul ért, és ismeri a szövegeket. Ezenkívül Magyarország lakossága statisztikailag kimutatható, hatalmas arányban érti a panjabi nyelvet, hiszen különben nem játszanák a rádiók Panjabi MC dalait. :-D

   Nekem van egy olyan perverz, beteg agymenésem, hogy a dalszövegnek többnek kellene lennie az adott zeneszámban elhangzó dolgok egyszerű mellékelésénél. Mivel a popzene és az elektronikus diszkózenék dalszövegeik sacc-per-kábé az „ájlavjúbéjbe”-téma és ennek mintegy száz szavas szókincse használatában merülnek ki, ezért évek óta kritikus füllel hallgatom a zenéket és olvasom a dalszövegeket. Költőként is figyelem ezek küllemét és tartalmát és elhatároztam, hogy osztályozom a zenék dalszövegeit az iskolai osztályzás 5-ös sémája alapján. Ez persze szubjektív dolog, mindenkinek lehet más véleménye ezekről, ha akarod nyugodtan tartsál beképzelt pózőrnek, nem igazán zavar. Úgy érzem, van annyi irodalmi teljesítmény a hátam mögött, hogy nyugodt szívvel vállaljam a véleményemet. Ugyanakkor ez csak a dalszövegekre vonatkozik. 3-as osztályzatú szöveg is tartozhat egészen kiváló művészi színvonalú zenéhez, vagy lehet 4-es, 5-ös szöveg egy tökre leegyszerűsített muzsikához. Érdemes a dalszövegeknek utánanézned a Hálón az előadók honlapján, vagy rajongói honlapokon.

 

1: Van szöveg, de bár ne lenne. Üres frázisok, gyenge rímek, jól fejlett tartalmatlanság. Ahogy belédmegy a szöveg, olyan gyorsan el is távozik, nem kifejezetten marad belőle bármi benned. Gasztronómiai szempontból a cukorsziruppal kevert hashajtóhoz hasonlíthatnám. Azt a néhány percet, amíg egy ilyen dal szól, akkor is hasznosabban töltöd, ha tompa tekintettel meredsz a semmibe. Tipikus példa Britney Spears: Me against the music, illetve Fresh: Én is imádlak.

 

2: Van szöveg, ennyiben ki is merül a dolog. Szimpla iparosmunka. Van valami egyszerű üzenete, ami egyetlen rövid mondatban megfogalmazható, ugyanakkor semmilyen újdonságot nem hordoz. Ugyanolyan hatású, mintha egy aranyos valaki teljesen hétköznapi módon, egy nem különösebben izgalmas beszélgetést folytatna veled. Gasztronómiai szempontból a kólához hasonlíthatnám. Mindegy, melyikhez. Tipikus példa Spice Girls: Wannabe, illetve Szűcs Judit: Táncolj még.

 

3: Van szöveg és itt már van valami plusz. Bár többnyire az általános szókincsből merít, itt már konkrét szívből-szívbe üzenetről beszélhetünk. Még ha stilisztikailag nem is cizellált, de itt már valós érzésekkel, valós véleményekkel találkozunk. Már nem az a szöveg funkciója, hogy kitöltse a zene mellett üresen álló hézagot, hanem van egy ember aki nagyon, tényleg mondani akar valamit. Leginkább egyszerű emberek szívből jövő szavai, amikre érdemes odafigyelnünk. Gasztronómiai szempontból a túróscsuszához hasonlíthatnám. Tipikus példa Hatebreed: This is now, illetve Depresszió: Legyen a Föld.

 

4: Ez már költészet. Ügyes rímek, utalások, betaláló kifejezések, olykor egyéni, színes szóösszetételek. Simán lealázzák a popdalszövegtermés 99,9%-át és amikor eme előadókról folyik a beszélgetés, rendszeresen megemlítésre kerülnek a klassz szövegek. Ha nem hallgatod a zenét, hanem csendben olvasod a dalszöveget, akkor is elismerően hümmöghetsz.

Gasztronómiailag a gombakrémleveshez hasonlíthatnám. Tipikus példa Marilyn Manson: Rock is dead, illetve Junkies: Szép új világ.

 

5: Megérkeztünk a kortárs költészet csúcsára. Ezek a dalszövegek egy-egy utazás jelentenek a zsenik elméjébe. Elképesztő, sajátos, varázslatos világok, melyek lehetnek csodaszépek, vagy végletesen elfajzottak is. Metaforák egymás hegyén-hátán, zuhatagerejű érzelmek, ritkán használt szavak, vagy éppen a költők (mivel azok) által megalkotott új kifejezések, melyek mások szájából ételmetlenek, visszásak, itt azonban nemhogy egyértelműek, de pontosan ideillőek, sőt adott esetben külön csúcspontokat jelentenek. Extrém műveltség és eszmei bonyolultság burjánzik ezekből az önkezűleg végrehajtott spirituális élveboncolásokból. Olykor nehezen lehet érteni, hogy mit is akar vele mondani a költő, mivel a szöveg túlnyomó része metaforákból áll és az egyik sort csak szomorúnak, a következőt már csak ironikusnak lehet tartani. Finom, mint a három napig egri bikavérben pácolt, márványsajtlapocskákkal betakart, páclében és zsírban sült marhaszelet! Tipikus példa Cradle Of Filth: Cruelty brought thee orchids, Watch My Dying: Nicht vor dem Kind.

 

Nightwish

Sok kedvenc zenei előadóm közül úgy érzem, a Nightwish-t nyugodtam nevezhetem a kedvencemnek. Finnország egyik legnépszerűbb exportcikke sajátos, furcsa karriert futott be, amikoris az akusztikus hangszerekkel támogatott szoprán-operaénekkel előadott zenéből először csak szimfonikus metalt játszó stúdióproject (a gitárt és a basszusgitárt is Emppu Vuorinen kezelte), majd kultikus színpadi produktum, végül stadionokat és csarnokokat megtöltő, hatalmas turnékat lebonyolító jelenség vált. Az alapítótagok, a finnországi Jan Sibelius Zeneakadémia hallgatói voltak: Emppu Vuorinen gitáros, a csapat művészeti vezetőjévé váló Tuomas Holopainen és Tarja Turunen énekesnő, egy kiváló opera-szoprán. Dobosuk Jukka Nevelainen lett és első albumuk, az Angels fall first akkora sikert aratott, hogy elkezdtek koncertezni, a basszusgitárt itt már a később kirakott Sami Vänskä kezelte. Bár az operaénekkel kombinált  metal nem számított Skandináviában újdonságnak ( a 90-es évek közepén a svéd Therion már hasonlót művelt), de a csapat kiváló zenéje, kombinálva Tarja kikezdhetetlen hangjával, szépségével és kisugárzásával utat tört magának. Nemcsak a metalszakmában jelentettek unikumot, hanem Finnország legismertebb alakjai közé emelkedtek, Tarja pedig olyan címlapsztár lett náluk, mint nálunk Görög Zita vagy Christina Aguilera.

A csapat nálunk is hamarosan a metalszíntér egyik legkedveltebb szereplője lett, hatásukra olyan emberek kerültek közel a metalhoz, akik eddig esetleg teljesen elítélték, vagy éppen semmit nem tudtak róla. Nekem sikerült az egész családot „megfertőznöm”: apám, anyám és húgom is szeretik és amikor újabb Nightwish-klip jelent meg a Viván, azonnal a tévé elé gyűlt a család. Ha a dalszövegeket kell értékelnem, megadom rá az 5-öst, olykor 4-est..

A Nightwish tagsága két alkalommal változott; a negyedik albumon, a Century Child-on már Marco Hietala volt a basszusgitáros, aki emellett karcos énekével is színesítette az amúgyis gazdag muzsikát. A másik változás rendkívül megrázó volt: a csapat legutóbbi turnéjuk utolsó koncertje után szóban és nyílt levélben közölte Tarja Turunen-nel, hogy egyhangú döntéssel megválnak tőle.

A 2005. október 22-én történt incidens sokkolta úgy Finnországot, mint a világ metalszínterét. Javaslom, olvasd el az említett levelet, illetve Tarja Turunen és férje, Marcelo Cabuli véleményét a következő oldalakon: www.nightwish.com, www.tarjaturunen.com, www.nightwish.hu.

A történtek engem is megviseltek, mivel a csapat zenéje, Tuomas dalszövegei és Tarja szépsége hatására már korábban megírtam Éjboszorkány című versemet (lásd Az én művészetem). Az eseményekről kialakított, alaposan megfontolt véleményemet olvasói levelek formájában megjelentette a Hammer World rockmagazin (lásd Média).

   A mindkét felet megviselő döntés után az élet nem állt meg. A Nightwish még folytatja az új énekesnő keresését, miközben új albumuk hanganyagát veszik fel. Tarja 2006 karácsonya előtt jelentette meg szólólemezét, melyen nem csak énekel, de a zongora és a dobok is az ő keze által kelnek életre. A Nightwish az új énekesnőt 2007. május 30-án mutatta be a közönségnek. Anette Olzon-nak hívják és kiváló hangú, csak éppen nem operás. Innentől kezdve a Nightwish és én külön úton járunk.

 

NEVERGREEN

 

Varázslatos, komor történet szerb és magyar zenészekről, akik 1994-ben álltak össze és 2004-ben, számos nagylemez, sok koncert és sok nagyszerű kritika után úgy döntöttek, hogy személyi ellentéteik miatt meghatározatlan időre felfüggesztik a zenekart.

Amikor a Pantera gitárosát, „Dimebag” Darrel Abbott-ot lelőtték a színpadon, megdöbbentem. Amikor Marilyn Manson a basszusgitárosát, Twiggy Ramirez-t, majd néhány évvel később a gitárosát, John5-ot kirúgta, megdöbbentem. Amikor a Megasztár-zsűri  kidobta Demeter Lindát, megdöbbentem. De amikor a Nightwish kidobta Tarja Turunen-t és amikor a Nevergreen kettészakadt…mind a kettő alkalommal úgy éreztem, mintha a szívemből téptek volna ki egy-egy darabot.

    A szabadkai csapat zenéje leginkább gótikus metalnak nevezhető, bár némelyik lemezükön power, illetve doom hatások is egyértelműen kimutathatók. Bár több tagcsere is történt az elmúlt tíz év alatt, a magot mindvégig Matlári Miklós billentyűs-dalszövegíró és Bob Macura énekes-basszusgitáros alkotta. A súlyos zene és a súlyos szövegek egyszerre jelentettek keménységet, erőt és érzelmi mélységet – gyönyörű utazás egy felszínes világból egy szívbemaró világba. Matlári sajátos, komor dalszövegei nem történetmesélések, hanem inkább irodalmi festmények, amelyek nem ábrázolnak konkrét eseményeket, hanem inkább sötét tónusú ecsetvonásokkal jelenítenek meg olyan érzelmeket, mint a gyász, a szerelem, az erotika, az elmúlás feltartóztathatatlansága, az istenkeresés és az istenhiány. 4-es, 5-ös osztályzatot érdemel.

     A komor dalszövegeket fáradtan bús énekkel, zakatoló gitárokkal, szomorúan fennkölt szintetizátorszólamokkal, menetelő dobritmussal hallhattuk koncerteken és hallhatjuk a hanghordozókon. Amíg a Nevergreen vámpírként aludta halott álmát, addig megszületett a Matlári Miklós vezette Ámok és a Bob Macura vezette Green Division és új értelmet nyert egy jellegzetes idézet, amely egyben a Nevergreen mottója is volt: Nem halok meg egészen.

   2007-ben a Nevergreen újra összeállt és a Gothica fesztiválon nagyszerű koncertet adtak. A 2008 őszén meghirdetett Rubophen Versíróversenyre általam benevezett két vers közül (JANE DOE, A LEGHATALMASABB SZÓ!) az utóbbi a Nevergreen egyik dala hallgatása közben született.

 

NON OMNIS MORIAR.

 

 LENE MARLIN

 

 

1997-ben a rádiók és a zenetévék folyamatosan játszották a norvég leány dalát, a Sitting Down Here-t. Ha felmész a www.youtube.com videoklipnéző oldalra és a keresőbe beütöd a Lene Marlin: Sitting Down Here címet, holtbiztosan eszedbe jut a jellegzetes nóta.

Lene Marlin Pedersen Norvégia egyik legnagyobb sztárja. A csinos kislányból szépséges nő lett, aki a legegyszerűbb, legbefogadhatóbb popzenét csinálja, amit mégsem lehet nyálasnak vagy butának nevezni. Egy tisztalelkű teremtés szívből jövő előadását halljuk az azóta megjelent három albumon. A popcsajok közös jellemzője, hogy bitang jó macák(ká sminkelik, öltöztetik, style-olják őket), zenéjüket, dalszövegeiket, dallamaikat erre szakosodott team-ek találják ki és rakják össze. Lene ezzel szemben maga írja a szövegeket (nincsenek nagy megfejtések, de korrekt 3-ast érdemel), önti azokat dalokba és gitározik hozzá, illetve többé-kevésbé hangszereli.

Egyszer egy világhálós magyar fórumon azt olvastam, hogy valaki egyslágeres előadónak nevezte. Hát, akinek jópár klipje van, egyik dalára (Unforgivable sinner) 3 klip is készült, négy albumot jelentet meg, külföldi turnék főfellépője, az szerintem semmiképpen nem nevezhető egyslágeres előadónak…A 2004 karácsonyi cunami után sok norvég énekessel és zenésszel karöltve kiadtak egy kislemezt, melynek a címe Venn, és ennek bevételét a kataklizma által sújtottak részére ajánlották fel. Más dolog, hogy a magyar szórakoztatómédia felelősei miért nem vesznek róla tudomást?!

Lene az eleven példája annak, hogy a popzene krémjét nem a szexorientált, botrányhajhász, műanyag playback-puncik jelentik.

 

 

THE CORRS

 

 

Írországról nekünk, magyaroknak az igazságtalan brit fennhatóság, a sör, Michael Flatley, Enya, a U2, vörös haj ugrik be és egy csupa élet, csupa szeretet csapat: The Corrs. A négy testvér, akikből egy a pasi, három a csaj, de mindegyik zenél.

A családi formáció megalakulása óta sikert sikerre halmoz a popzenében, egy olyan zenei világban, ahol ha nő vagy, akkor legyen nagy csöcsöd és vetkőzz a klipekben. A három nő egyike sem rendelkezik Pamela Anderson-szerű (hozzá)adottságokkal, mindennek ellenére szépek és kívánatosak (nyami…). Az sem megszokott, ha egy zenészcsapatban a dobos nőből van!

A Corr-tesók nem a rágógumi és a műanyag útját választották. Sem arculatban, sem zenéjükben nem követték a fiú-lány-popcsapatok példáját, hanem muzsikájuk teli tányérjába csipetnyi rockot és nagy merőkanálnyi népzenét pakoltak. Ezt megfejelték azzal, hogy legutóbbi albumukon, mely a Home (Otthon) címet viseli, csak hagyományos népdalokat szerepeltetnek, melyekből kettő a szülőföldjük nyelvén (gael) hangzik el. A nagy kelta kultúrörökség apró pénzérméi.

    A dalszövegekre 3-ast adok.

 

MARILYN MANSON

 

Húha, most aztán keresztet vet magára mindenki, aki csak él és mozog! Gyün ám a Sátán fattya, meg Antikrisztus, meg az emberi démon, meg a világvége okozója, meg az U.S.A. legfélelmetesebb ellensége, meg ööö…izé!

  Miután magunkhoz tértünk tudatlansággal, gondolkodáshiánnyal és előítélettel megfejelt álszentségrohamunkból, ismerkedjünk meg egy picit ezzel a művésszel. A szexikon Marilyn Monroe és a végtelenül gonosz szektavezér, Charles Manson nevét magára vevő zenész szándékosan és agyafúrtan használja az undorkeltés, a sokkolás és a különféle asszociációk eszközeit arra, hogy felhívja a figyelmet masszív gondolatokkal telenyomott dalszövegeire, nyilatkozataira. Az eredetileg Brian Hugh Warner nevet viselő művész szónoki eszközeit nem a jócélú változtatások sugalmazása, hanem a visszásságok, negatívumok ostorozása jellemzi.

   Megmosolyogtató és szánalmas a keresztény(kedő) egyházak és személyek nyilvános tiltakozása és tömeges imádkozása Marilyn Manson és tevékenysége ellen. Nem csak azért, mert rávilágít arra, hogy semmibe veszik Biblia azon mondásait, miszerint „más szemében meglátod a szálkát, magadéban a gerendát sem”, „ha megütik a jobb orcádat, tartsd oda a bal orcádat”, „az imádkozást csak magadban, házadban végezd”. Akik ezeket az idézeteket keresik, meg fogják találni, még ha nem is szó szerint; nincs most nálam Biblia, de a szövegek értelmét hitelesen adtam vissza. Azért sincs értelme MM sátánimádása ellen tiltakozni, mert sokkrockerünk NEM IMÁDJA A SÁTÁNT. Az ő hitrendszere szerint Isten és Sátán, mint szélsőségesen jó és szélsőségesen gonosz személyek nem léteznek. Jellegzetes idézet: „I’m not a slave to a god, that doesn’t exist”, azaz „nem vagyok a rabszolgája egy olyan istennek, ami nem létezik” (The Fight Song). Nyilatkozatai alapján ( és ezt az elmúlt évszázadok megdöbbentően igazolják) az „Isten” szó sokszor a mentális rabszolgaság, az önállótlanság, az értelmi és érzelmi beszűkültség, az üres lelkesedés és a nem vállalt lelki gyengeség szalonképes szinonimájává vált. Ennek ellentételezéseképpen a kereszténység a „Sátán” szót nemcsak a gonoszsággal és a nyilvánvaló bűnökkel kapcsolatban használta, hanem tette ezt a tudomány (Giordano Bruno), a kíváncsiság (Cristoforo Colombo), a másfajta istenszeretet (reformáció), a tiszta kulturális gyökerek (ősi vallások és kultúrák), a természet rendje (menstruáció) ellen és még nagyon hosszú a lista. Jelenleg is folytatódik.

   MM elsősorban zenei előadó, másodsorban sokkolóművész és a legkevésbé sem a negatív eszmék népszerűsítője. Mivel gyermekkorában egy szigorú katolikus magániskola tanulója volt(!), így elsőkézből szerzett tapasztalatokat a Biblia által megszentelt keresztény tanok nem vállalt, saját visszásságait leküzdeni, kudarcait beismerni nem hajlandó, árnyékos oldaláról. Kulturális munkássága folyamatosan bizonyítja be azt, hogy a Biblia nem teljes értékű, tökéletes alkotás, amely egységes egészet alkotva önállóan megáll a lábán, hanem kusza, karizmatikus, fanatikus, ellentmondásokkal és egyértelmű, bár nem vállalt bűnökkel teli irodalmi mű, melyet követői a saját szájízük szerint (ki)használnak, az előbb említett negatív vonásokat nem felvállalva. Imádatuk a Biblia és az általuk vélt értékek iránt sok esetben képtelenné teszi őket nem csak a magasabb, hanem az egyszerű következtetések levonására is. Mindemellett MM folyamatosan kritizálja hazájának általa alacsonynak tartott erkölcsi, kulturális és politikai színvonalát.

  Marilyn Manson-t nem kell szeretni, tisztelni, erre ő maga sem tart igényt. Az ember úgysem szereti azt az orvost, aki székrekedés esetén nem a hasika simogatását, hanem extra adag hashajtót alkalmaz. Aztán amikor napvilágra kerül a sok mocsok, akkor bezzeg egyesek mérgesek arra a genyó kultúrdokira…Dalszövegei minimum a 4-es ütik meg, több szövege (mondjuk a Doll-Dagga Buzz-Buzz Ziggety Zag) veri az 5-öst.

    MM természetesen nem egyedül produkálja magát a színpadon, hanem zenésztársakkal együtt, azonban a csapaton belül egyértelműen ő a főnök. Az első felállás óta, amikor még Marilyn Manson and the Spooky Kids néven nyomult a klubokban, rengeteg zenész megfordult a különböző posztokon. A legnagyobb port mégis Jeordie Francis White, művésznevén Twiggy Ramirez kirúgása kavarta. Manson bevallása szerint ez élete egyik legfájdalmasabb lépése volt, mivel legjobb barátjának White-ot tartotta.

   MM-et én tipikus primadonnának gondolom, aki mögött a zenészek nem egyenrangú társak, hanem amolyan alkalmazottak, akikkel baráti viszonyban van. Azt ő maga is elismeri, hogy a bandatagok nem szerzőtársak, akik leszavazhatják az ő véleményét, hanem inkább művészek, akik segítik kifejezni az ő művészi elképzeléseit. A sok zenész felsorolásától eltekintek, érdeklődőknek azonban javaslom a rajongói honlapok megtekintését, ahol ezek az infók is minden bizonnyal megtalálhatók.

  MM és csapatának zenéje iránti szeretetem, gondolatvilága iránti érdeklődésem természetesen nem jelent esztelen rajongást. Némely dala nem tetszik, nyilatkozataiban is vannak dolgok, amikkel nem tudok egyetérteni. Kiemelt példa: amikor személyesen találkozott Robbie Williams-szel, megemlítette neki, hogy a popénekes akkori barátnője anno milyen szépen benyelte a sokkművész gitárosának spermáját. Erre nem tudok mást mondani, mint hogy bunkóság. A kritikára való képtelenséget nem bennem, hanem azokban lehet megtalálni, akik pl. büszkén vállalják, hogy x éve nem olvasnak semmilyen könyvet a Biblián kívül.

  Javaslom, tekintsd meg a www.youtube.com videóklipnéző oldalon Marilyn Manson következő klipjeit: Rock is dead, Disposable teens, Long hard road out of hell, The beautiful people.

 

ELEVEN HOLD

 

 

 

Nem, ez nem azt jelenti, hogy Tizenegy Tartás angolul. Az eleven hold egy alkímiai jelkép; ezt a nevet adta jellegzetes csapatának a zenekarvezető Török-Zselenszky Tamás, művésznevén/becenevén Nap. Nem mindennapi rockcsapat, nem mindennapi zenével. Az énekes-gitáros-dalszövegíró Nap mellett egy gitáros, egy basszer, egy dobos, plusz még egy dobost és egy hegedűscsaj jelentette a Holdat.

   A magas művészi színvonalú, lehelletfinom és fülbemászó muzsika alapzatára költői dalszövegek épülnek; Nap többkötetes költő és ez a szövegek sajátos világán is gyönyörűen meglátszik, lazán megérdemlik az 5-öst.

  Ha a legegyszerűbben akarom jellemezni az EH zenéjét, azt mondom, hogy rockköltészet. Olyan zene, ami műfajilag, gondolatiságában vérpezsdítő rock, szívet simogató finomságában és dalszövegei alapján pedig egyértelműen költészet. Egy sokat szenvedett, kiváló tehetségű, rendkívül kiábrándult, mégis javíthatatlanul romantikus, csupaszív bohém gondolataival találkozunk. Nálunk az Eleven Hold szintén családi kedvenc .

    Javaslom, nézd meg a csapat honlapján a következő klipeket: No meg a bor, A párna mélyén, Hiábavaló.

   Muszáj megemlítenem egy fontos dolgot: 2007-ben Tomi kilépett az EH-ből. Döntése mögött valamelyik taggal eltérő felfogása volt az ismertebbé válásról, mivel ő nem szeretett volna kommerszebb dalokat készíteni.

  Azóta sok zenés költői esten van túl, illetve megjelent saját albuma Melanchometer címmel, mely melankolikus, lassú, költői szövegű dalokat tartalmaz. Az én személyes kedvencem a Szabadegyháza. Verseskötete is megjelent a Vörösmarty Társaság kiadásában, Szívrák címmel.

 

 

Cradle of Filth:

: Az egyik legsötétebb, legdeviánsabb zene a black metal, ennek két legsikeresebb képviselője a norvég Dimmu Borgir és a brit Cradle of Filth. Ez a kettő csapat egyben a rajongók konzervatív kisebbségének, a true black metal-hivőknek a legtöbbet lövöldözött céltáblája. Ennek oka (a két banda elsöprő sikere miatt érzett irigységen túl) az, hogy ők black metaljukba gótikus, illetve szimfonikus elemeket kevernek. A szikár, dallammentes zúzdák kedvelői által meghúzott határon ez messze túlmegy.

     A műfaj jellemző stílusjegyei a gyors, őrlő gitártémák, a sebes dobtempó – különös tekintettel a kétlábdob intenzív használatára – a vokálra pedig az énekdallamok helyett a sikoltó, hörgő, károgó torokhangok a jellemzőek. Avatatlan fül számára esetleg értéktelenül negatív muzsikának tűnhet, azonban a dolgok egyből a helyükre kerülnek, ha belegondolunk, hogy a black metal – mint a death metal és a grindcore – a horror zenei ábrázolása. Célja nem a szépség bemutatása, hanem az esztétikai célú borzalom. Az első generációs csapatok zenéjében még – a zenekritikai cikkek szerint - sok volt a pontatlanság, azonban a kritikusok és a rajongók mégis szívesen hunytak szemet eme hibák felett, mivel a hangulat mégis telitalálat volt. A zenei előadók a hatás fokozása érdekében szívesen sminkelik magukat félelmetesre, leginkább a vámpírszerű, illetve a középkori harci festések a meghatározóak.

   A Cradle of Filth a black metal második generációjához, a 90-es évek második harmadában indult csapatokhoz tartozik. Több album elkészítése után az 1999-ben megjelent, Cruelty and the Beast-album hozta meg a gárdának a nagy áttörést. Az album magyar vonatkozása, hogy teljes egészében a hírhedt középkori magyar grófnő, Báthory Erzsébet ihlette. Báthoryt az inkvizíció perbe fogta és börtönre ítélte, azzal a váddal, hogy rendszeresen szűzlányokat kínoztatott halálra és a vérükben fürdőzött, hogy fiatalságát megőrizze. A nemesasszony a börtönben halt meg, a kor viszonyaihoz képest matuzsálemi hosszúságú élet, 80 év után. Báthory Erzsébet, mint téma többszörösen megjelenik a black metalban. A patinás magyar csapat, a Tormentor legendássá vált debütáló albuma, az Anno Domini egyik nótája az Elizabeth Bathory, és nem mehetünk el amellett sem, hogy a skandináv metalszíntér egyik legnagyobb hatású zenei produktuma volt a Bathory, amely a black metal, a pagan metal, a folk metal sok képviselőjét késztette színrelépésre. A norvég legenda zenei agya, Thomas Forsberg, művésznevén Quorthon 2004-ben tragikus fiatalon, 39 évesen eltávozott közülünk.

   A Cradle of Filth kiemelkedő jellegzetességei a virtuóz, sokszor Iron Maiden-szerűen dallamos gitárjáték, a kiváló szintetizátorjáték ( a true black metalosoknak a szinti már az elkommerszesedés tetőfoka  ) és az énekes, Dani „Filth” Davey jellegzetes orgánuma. Az alacsony vámpírfattyú mindezek mellett zseniális dalszövegeket ír, a Cruelty Brought Thee Orchids vagy a Her Ghost In The Fog olvasását felsőfokú angol nyelvvizsgára készülőknek különösen ajánlom. Megrázóan magas nívójú, elborzasztó költészet, amely megérdemli az 5-öst.

   A banda zenéje ihlette a Bölcsődal A Kannibáltól című versemet (lásd Az én művészetem). A brit csapat többször is fellépett nálunk, így sok örömet adva a magyar rajongóknak.

 

 

Slipknot:

 

1999-ig Iowa államról még az U.S.A. lakói is legfeljebb annyit tudtak, hogy gazdaságát túlnyomórészt a mezőgazdaság jellemzi. De ebben az évben megjelentette első albumát egy iowa-i metalcsapat, amelynek 9 tagja(!) vörös kezeslábasokban és horrorisztikus maszkokban vonultatta fel dekadens, fergeteges erejű zenéjét. Az 1 énekesből, 3 dobosból, 1 basszusgitárosból, 2 gitárosból, 1 samplerkezelőből (a sampler elektronikai zörejeket, zajokat, hanghatásokat keltő eszköz) és 1 disc jockey-ből álló zajgárda valósággal sokkolta a közönséget nemcsak újszerű zenéjével, hanem a tagok között a színpadon gyakran eldurranó verekedésekkel.

   A zenészek arcát évekig nem ismerhették meg a rajongók. Ez a titokzatosság, a kibernetikus zörejáradattal kombinált, zsigerekig ható dobrobaj, a vad színpadi energia együttesen járult hozzá, hogy a Slipknot (angolul csúszócsomó, avagy akasztófahurok) valósággal megerőszakolta a médiát. Az énekes, Corey Taylor változó színvonalú dalszövegeket produkál, 3-ast, 4-est illetve 5-öst adok neki különböző dalszövegeire.

  Iowa sokkmesterei hazánkban is jártak;  2004. június 11-én, a Sportsziget fesztiválon hatalmas koncertet adtak a Hatebreed és a Tankcsapda fellépése után. A tömeg mérete minden képzeletet felülmúlt; még a három méter magas szobortalapzatokra is felmásztak a kíváncsiak. Ekkor történt meg az a rettenetes vandalizmus, ami azóta is gyakran felmerül magyar rockerek közötti beszélgetésekben: izomagyú bőrfejűek egy csoportja primitív agresszióvágytól hajtva elkezdte verni a békés szórakozásra összegyűlt közönséget. Az értelmetlen erőszaktól megriadt fiatalok elkezdtek menekülni, letaposva egy csomó, szintén rémült társukat. Két személy belehalt a sérülésekbe, rengetegen vérezve, sírva, zúzott sebekkel hagyták el a helyszínt. Ez egyestés hír volt, szemben a 2005 tavaszán történt Mortimer-üggyel.

   Ez az esemény ihlette A szégyen katonáinak című versemet (lásd Az én művészetem).

 

 

Into the Moat:

 

No igen, vannak olyan művészek, akik úgy leltek rá saját útjukra, hogy azt csak kevesen tudják járni. Az ilyen utak furcsák és girbe-gurbák, mint az Into the Moat útja is.

   Képzelj el olyan hangulatos dzsesszt, ami kiváló death metal-hardcore fattyú. Mondhatnám úgy is, hogy torzított gitárokkal, géppuskaszerű kétlábdobbal, dallamos ének helyett mély hörgésekkel és eszelős ordításokkal előadott, magas színvonalú 21. századi dzsessz.

   A darabokra szaggatott, majd újra összefércelt zenei témákból összerángatott tételek egészen elborultak. Egyetlen dalba is annyi zenei ötlet van belezsúfolva, hogy abból egy egész lemezt össze lehetne hozni. Mindezt egészen jellegtelen kinézetű srácok tolmácsolásában, akikbe ha beleütköznél az utcán, akkor sem vennéd őket észre. A dalszövegek még elborultabbak, a rímeket teljesen nélkülözik – igaz, ebben a környezetben nincs is rájuk szükség. Furcsa utazás furcsa utakon, 5-öst adnék rá, ha nem tartanék attól, hogy az elmebeteg szövegek mögött nem egyéni stílus lakozik, hanem unatkozó perverzitás maszturbál.

   A banda zenéje ihlette Dzsesszhányás című versemet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Watch my Dying:

  

  Alaphelyzetben nem normális, hogy hosszúhajú, izzadt fickók tucatjai üvöltsék az olyan szövegeket, mint: "Üresség formája, dharma alakú tátongás begyógyult szemű fiókád torkán, Furcsa kis szajhád azzal vigasztalódik, azt hiszi lesz még nap és gerince elutasítani." A Watch My Dying koncertjein azonban ez kellemesen megszokott jelenség. A legeszelősebb magyar videoklip ennek a csapatnak az Idomtalan című dalára készült – ha megnézitek a www.youtube.com-on, szerintem ti is egyet fogtok velem érteni.

Már a csapat neve és az énekes művészneve/beceneve (Gaobr) is sejteti, hogy itt más kerekek forognak a fejekben, amolyan végletekig elba..ott ellipszis-formájúak.

   Ilyen a zenéjük is. Műfajt nem tudnék mondani, inkább csak jellemezni tudom a következőképpen: extrém progresszív death-thrash metal. Hihetetlen hangszeres tudás, egyenetlen, de mégis lendületes ritmusok, üvöltő-ordító vokál. A színpadon valami viharos energia szabadul ki a srácokból, a derékig érő hajak elmebeteg orkánként pörögnek.

   Gaobr dalszövegei kaleidoszkóp-látványú rémutazások ennek a nem teljesen komplett fickónak az elméjébe. Olyan metaforákkal, ritmusokkal és szóösszetételekkel nyomul a csávó, hogy a szövegeket olvasónak elsőre nem is biztos, hogy leesik a tantusz. Idő kell, mire az őrült víziók puzzle-darabjai a helyükre kerülnek, de ha elolvasol néhány WMD-interjút, egyből tisztább a kép. Vagy akár az is elég, ha nem egyszerű dalszövegekként olvasod, hanem úgy, mintha egy kortárs költő verseskötetének soraiként. Gaobr borzalmasan tehetséges költő, talán nem is akarná ezt elfogadni, de megérdemli az 5-öst.

 

 

Unique:

 Ez a név nem hazudik – a háromtagú formáció valóban egyediséget képvisel. Völgyesi Gabriella éneke, Kovacsics Ádám által szerzett és Ferbár Zsolt szövegíróval együtt játszott zene tökegyszerűen jellemezhető: elektronikus pop. Mégis az ebben a műfajban menetelő plasztikprojekteket fényévekkel előzi/alázza meg. Ez az a gépzene, ami nem lélektelen, hanem a sci-fi, kiberpunk irodalom gyakori jelenségével mérhetően lélek a gépben.

    A négyalbumos, háromfős gárda dalai gyakorta hallhatóak a rádiókban és ez így van jól. Kár, hogy a Csillagtenger videoklipje egy szerelmi csalódás képeit tárja elénk, holott maga a dal a drogfüggőség negatívumairól szól; ezt maga az énekesnő sem tartotta megfelelő kisfilmnek. Sajnálatos, hogy az intelligens tartalom hátrálásra kényszerül a legkommerszebb téma, a szerelem szükségtelen előcibálása során.

   Völgyesi Gabi klassz torokkal, klassz külsővel és elismerésre méltó karakterrel bír. Ez utóbbi összefüggésben áll jogi diplomájával. Igencsak kellemes azt tapasztalni interjúk során, hogy egy szőke bombázó a mosolyt nem saját állandó szériatartozékaként „hordja”, hanem pillanatnyi hangulataiban villantja fel, miközben határozottan, komolyan fejti ki átgondolt véleményét az adott témával kapcsolatban. Az énekhangját nagyon szeretem; különlegessége, hogy a mellesleg neméppen melletlen Gabi nem egyszuszra énekel ki hosszú szócsoportokat, hanem soronként, néhány szavanként vesz levegőt. Ez a hangos, ritmikus zihálás nemcsak plusz életet lehel a dalokba, de olyan nőies, erotikus töltetet jelent, mintha ez a gyönyörű nő szeretkezne a saját énekével.

   Kovacsics Ádám zeneszerző nemcsak a színpadon, hanem a magánéletben is a szépmellű Gabi társa. A nagy tehetségű zenészé az a jutalomértékű feladat, hogy ezt a gyönyörű női testet karbantartsa – átvitt értelemben és szó szerint is . Emellett Ferbár Zsolttal együtt valami olyan zenei víziót produkálnak, ami a gépzenét nem lélektelenné, hanem misztikussá teszi. Ádám a negyedik dimenzióból idézi ide a zenefoszlányokat, hanghatásokat, a titokzatosság digitális és analóg mellékhatásaiként.

   Ferbár Zsolt dalszövegei egyszerűek és szívből jönnek, ritmikája könnyen kezelhető. Itt-ott villantásokra veszi rá magát, de igazából a dalszövegek ritkán lépik át a 3-as szintet. Részéről a varázslat nem itt van, hanem az album borítóján, ahol a dalok szövegei le vannak írva, és nemcsak azok. A dalszövegek előtt, között, után szereplő mondatok teljes egésszé állnak össze; egybefüggő monológ, nem mindennapi gondolatfüzér érzelmi hullámokkal, apró félelmekkel, élményekkel. Nem mindennapi ötlet – az irodalmi váznak húst és lelket adni és nézni, ahogyan önálló életre kel. Ez már 5-öst érdemel. A Unique zenéje ihlette Lélek a gépben című versemet.

 

 

 

Enya:

 

A kortalan hölgy, akinek a családnevét a magyarok nem is igazán tudják – én sem, pedig a rajongója vagyok. Talán nem is fontos, hiszen Enya nem is név, hanem fogalom. Rokonértelmű szó a légiességre, az időtlenségre, a lebegésre, a meditációra, a szellőkre, Írországra…

   Ha a műfajt akarnám behatárolni, akkor azt mondom, hogy elektronikus zene. Az a fajta elektronikus zene, amihez méltatlanok a jelenkor trendin prüntyögő szintetikus dallamocskái, pedig Enya ugyanazt a szintit használja, mint régen.

   Vannak híres írek, akiket nagyon egyszerűen és mégis költőien lehet jellemezni. Michael Flatley Írország táncoló lába; a U2 Írország jólelkűsége; a The Corrs Írország daloló torka; a Primordial metalcsapat Írország vérző szíve és Enya Írország örök sóhaja.

   Billentyűfutamai és halk éneke nyomán mintha a tenger mosná lelkünk fövenyét, mintha a szélfútta vadvirágok integetnének, régen látott ismerősökként. Megbékélt szellemek mosolyognak a nemléten túlról, réti fűszálak simogatnak, szellők suttognak a fülünkbe: jó helyen jársz, lehelik.

   Enya zenéje nem változott az első albuma óta; ő nem az a művész, akinél van értelme fejlődésről, vagy stílusváltásról beszélni. Mindkét szó egy-egy árnyalatát fejezi ki a változásnak, ellenben Enya maga a vátozatlanság. Nála megáll az idő és megszűnik a tér. Mégsem csökken semmit a minőség.

   Enya már régóta együtt alkot Nicky és Roma Ryan-nel – előbbi a produceri munkát, utóbbi a dalszövegírást intézi. Roma Ryan szövegei sajátos világot képviselnek, érzékeny költészetet, mely kiválóan passzol ehhez a muzsikához. Bár nagy megfejtések nincsenek, de sorai egy lebegő világba lebegtetnek minket. Megszavazok rá egy 4-est.

 

 

 

Dalriada:

    

 Miért vesz fel egy magyar folk metal csapat egy ilyen nevet? A választ Ficzek András énekes-gitáros adja meg, idézem: „ A Dalriada szó elsősorban az angolszász területeken lehet ismerős – a skótok első királyságát nevezték így. Azonban bizonyos nyelvészeti kutatások szerint ez a szó az ősi magyar nyelvből eredeztethető, a jelentése ’harci ének’, ’csatadal’."

Bár személy szerint a sokféle, egymásnak ellentmondó és egymást folyamatosan túllicitáló nyelvészeti kutatásokat olykor megmosolygom, de a Dalriada zenéje előtt le a kalappal. A szilaj, ritmusos, pörgős, dallamos metalt keverik a legszebb, legtisztább népzenével. Az eredmény egy olyan nagyszerű muzsika, amire még anyám is táncra perdült!

    A mulatóssal ellentétben ez az a hang, ami a hagyományos népzenétől bár eltér, de kiemeli annak legjobb elemeit. Ha a népzene a tiszta forrásvíz, akkor a mulatós a kóla és a folk metal a bor; a mulatós lényege a sziruposság, a bor lényege a vérpezsdítés. Ez a zene ihlette Forrástiszta zuhatag című versemet is, ami nagyon tisztán leírja, milyen a folk metal szellemisége. Az Alkotásaim menüpontban elolvashatod.

 Ezzel a csapattal kapcsolatban megjelent a Hammer World rockmagazinban egy írásom Sziget-szerintem címmel (eredeti cím: Büszke magyarként), de Fekete Pákóval szemben pozitívan nyilatkoztam róluk a Vasárnapi Hírekben (Gondolatok a nyálzenéről), illletve szintén a Hammerben (Egy újabb hullám) és a szépséges Binder Lauráról a Metro-ban (Ma is vannak Metal Ladyk). Ezeket a Média1. és Média2. menüpontokban találjátok.

   A dalszövegeket Ficzek András írja, illetve gyűjti. Némelyik régi magyar népdal, másikok  Arany János tollából származnak, de a többi…nos, András olyan kifejezések birtokában van, mely 200 évvel ezelőtt és majd 200 év múlva is kortalannal, mégis ősinek tűnnek. Megérdemli az 5-öst. A legutóbbi lemezükön, az Arany-albumon pedig szóra pontosan Arany János-művek vannak megzenésítve. Utóbbi 3 albumuk folyamatosan a MAHASZ-lista elején nyitott.

 

 

 

 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre